PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Noor Mazlan Ahmad Zanzali & Noraziah binti Kassim@Aziz
Fakulti Pendidikan,
Universiti Teknologi Malaysia
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan Information Communication Technology (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) menjawab persoalan kajian iaitu kelebihan menggunakan ICT dalam P&P .
PENGENALAN
Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menekankan bahawa penyaluran maklumat yang lebih berkesan khususnya dalam bidang Sains dan Matematik
seharusnya menggunakan peralatan terkini iaitu pengunaan teknologi maklumat. Bermula dari
kaedah Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) yang menggunakan papan hitam dan kapur, bertukar
kepada kaedah yang lebih canggih iaitu penggunaan komputer, bahan elektronik, liquid crystal
display (LCD), kamera video digital dan lain-lain dalam bilik darjah .
Dalam era digital ini, komputer digunakan untuk menyelesaikan pelbagai masalah. Salah satu
penggunaan Information Communication Technology (ICT) dalam Pengajaran dan Pembelajaran
(P&P) ialah melalui penggunaan komputer. Di negara kita pengetahuan dan penggunaan komputer di sekolah semakin berkembang.
KEPENTINGAN KAJIAN
i. Mendedahkan keperluan sebenar guru dan pelajar bagi menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran seterusnya meningkatkan pencapaian akademik disamping memperolehi pembelajaran yang bermakna.
ii. Membolehkan pihak-pihak berkenaan membangunkan perisian yang bersesuaian dengan
suasana pengajaran dan pembelajaran Matematik.
iii. Membolehkan guru menilai dan membandingkan prestasi mereka melalui penggunaan
ICT seterusnya memperbaiki lagi mutu perkhidmatan mereka.
iv. Mengenalpasti tahap penerimaan dan kesediaan guru dan pelajar dalam menggunakan
ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik .
KESAN POSITIF .
1. Penggunaan ICT dalam meningkatkan keberkesanan P&P Matematik : Bukan semua topik yang
diajar boleh menggunakan ICT kerana untuk sesetengah topik, penggunaan ICT akan menyebabkan pelajar lebih susah untuk memahami tajuk yang diajarkan.
2. Kelebihan ICT : Dengan menggunakan ICT pelajar akan lebih memahami isi pelajaran yang
diajarkan kerana pelajar lebih nampak gambaran sebenar. Pelajar lebih berminat untuk belajar
kerana banyak animasi-animasi yang boleh menarik minat pelajar.
3.Penggunaan ICT dalam meningkatkan keberkesanan P&P Matematik : ICT boleh meningkatkan keberkesanan P&P Matematik, namun bukan semua topik sesuai untuk diakplikasikan ICT dalam proses pengajarannya.
RUMUSAN :-
i. Mendedahkan keperluan sebenar guru dan pelajar bagi menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran seterusnya meningkatkan pencapaian akademik disamping memperolehi pembelajaran yang bermakna.
ii. Membolehkan pihak-pihak berkenaan membangunkan perisian yang bersesuaian dengan
suasana pengajaran dan pembelajaran Matematik.
iii. Membolehkan guru menilai dan membandingkan prestasi mereka melalui penggunaan
ICT seterusnya memperbaiki lagi mutu perkhidmatan mereka.
iv. Mengenalpasti tahap penerimaan dan kesediaan guru dan pelajar dalam menggunakan
ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik.
RUJUKAN
Adrian Oldknow & Ron Taylor (2003), Teaching Mathematics Using Information and
Communication Technology. British Library Catalouging-in-Publication Data.
Azizi Yahaya (2007). Menguasai Penyelidikan dalam Penyelidikan. Kuala Lumpur : PTS
Professional Publishing Sdn Bhd.
Best, J. W. and Kahn, J. V. (1998). Research in Education. 8th ed. Needham Height, MA: Ally &
Bacon.
Bogdan, R. C. dan Biklen, S. K. (1998). Qualitative Research for Education : An Introduction to
Theory and Methods. 3rd ed. Boston : Ally & Bacon 157-181.
Borba M. C. and Villarreal M. E. (2005), Humans-with-Media and the Reorganization of
Mathematical Thinking Information and Communication Technologies, Modelling,
Experimentation and Visualisation. Springer Science+Business Media, Inc.
Cleborne D. Maddux, D. Lamont Johnson an Jerry W. Willis (2001), Educational Computing
Learning With Tomorrow’s Technologies. Ally & Bacon.
Crown P. (2006), Teaching Mathematics. Routledge taylor and francis group London & new
york.
Noor Mazlan Ahmad Zanzali & Noraziah binti Kassim@Aziz
Fakulti Pendidikan,
Universiti Teknologi Malaysia
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan Information Communication Technology (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) menjawab persoalan kajian iaitu kelebihan menggunakan ICT dalam P&P .
PENGENALAN
Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menekankan bahawa penyaluran maklumat yang lebih berkesan khususnya dalam bidang Sains dan Matematik
seharusnya menggunakan peralatan terkini iaitu pengunaan teknologi maklumat. Bermula dari
kaedah Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) yang menggunakan papan hitam dan kapur, bertukar
kepada kaedah yang lebih canggih iaitu penggunaan komputer, bahan elektronik, liquid crystal
display (LCD), kamera video digital dan lain-lain dalam bilik darjah .
Dalam era digital ini, komputer digunakan untuk menyelesaikan pelbagai masalah. Salah satu
penggunaan Information Communication Technology (ICT) dalam Pengajaran dan Pembelajaran
(P&P) ialah melalui penggunaan komputer. Di negara kita pengetahuan dan penggunaan komputer di sekolah semakin berkembang.
KEPENTINGAN KAJIAN
i. Mendedahkan keperluan sebenar guru dan pelajar bagi menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran seterusnya meningkatkan pencapaian akademik disamping memperolehi pembelajaran yang bermakna.
ii. Membolehkan pihak-pihak berkenaan membangunkan perisian yang bersesuaian dengan
suasana pengajaran dan pembelajaran Matematik.
iii. Membolehkan guru menilai dan membandingkan prestasi mereka melalui penggunaan
ICT seterusnya memperbaiki lagi mutu perkhidmatan mereka.
iv. Mengenalpasti tahap penerimaan dan kesediaan guru dan pelajar dalam menggunakan
ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik .
KESAN POSITIF .
1. Penggunaan ICT dalam meningkatkan keberkesanan P&P Matematik : Bukan semua topik yang
diajar boleh menggunakan ICT kerana untuk sesetengah topik, penggunaan ICT akan menyebabkan pelajar lebih susah untuk memahami tajuk yang diajarkan.
2. Kelebihan ICT : Dengan menggunakan ICT pelajar akan lebih memahami isi pelajaran yang
diajarkan kerana pelajar lebih nampak gambaran sebenar. Pelajar lebih berminat untuk belajar
kerana banyak animasi-animasi yang boleh menarik minat pelajar.
3.Penggunaan ICT dalam meningkatkan keberkesanan P&P Matematik : ICT boleh meningkatkan keberkesanan P&P Matematik, namun bukan semua topik sesuai untuk diakplikasikan ICT dalam proses pengajarannya.
RUMUSAN :-
ii. Membolehkan pihak-pihak berkenaan membangunkan perisian yang bersesuaian dengan
suasana pengajaran dan pembelajaran Matematik.
iii. Membolehkan guru menilai dan membandingkan prestasi mereka melalui penggunaan
ICT seterusnya memperbaiki lagi mutu perkhidmatan mereka.
iv. Mengenalpasti tahap penerimaan dan kesediaan guru dan pelajar dalam menggunakan
ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Adrian Oldknow & Ron Taylor (2003), Teaching Mathematics Using Information and
Communication Technology. British Library Catalouging-in-Publication Data.
Azizi Yahaya (2007). Menguasai Penyelidikan dalam Penyelidikan. Kuala Lumpur : PTS
Professional Publishing Sdn Bhd.
Best, J. W. and Kahn, J. V. (1998). Research in Education. 8th ed. Needham Height, MA: Ally &
Bacon.
Bogdan, R. C. dan Biklen, S. K. (1998). Qualitative Research for Education : An Introduction to
Theory and Methods. 3rd ed. Boston : Ally & Bacon 157-181.
Borba M. C. and Villarreal M. E. (2005), Humans-with-Media and the Reorganization of
Mathematical Thinking Information and Communication Technologies, Modelling,
Experimentation and Visualisation. Springer Science+Business Media, Inc.
Cleborne D. Maddux, D. Lamont Johnson an Jerry W. Willis (2001), Educational Computing
Learning With Tomorrow’s Technologies. Ally & Bacon.
Crown P. (2006), Teaching Mathematics. Routledge taylor and francis group London & new
york.
No comments:
Post a Comment